Komodo ejderi ölümcül ısırıktan sonra nasıl hayatta kalır?

komodo-ejderi-hepsi-bilim

Komodo ejderi (Varanus komodoensis) sürüngen dünyasında her zaman tuhaf olmuştur. Sıra dışı kardiyovasküler sistemleri ve benzersiz güçlü koku alma duyumları, diğer kertenkele türlerinden daha kolay avlanmalarına ve eş bulmalarına yardımcı olur. Şimdi, bilim adamları Komodo ejderinin genomunun ilk sıralaması sayesinde bunu biliyorlar.

Komodo ejderlerinin neden bu kadar eşsiz olduğunu anlamak için, bilim adamları 8 yıl boyunca veri toplamak ve dört hayvanının genomlarını sıralamak için dört hayvanat bahçesini ziyaret etti. Daha sonra Komodo’ların evrimsel tarihini, Çin timsahı kertenkelesi ve Carolina anoleu dahil olmak üzere Varanidae ailesindeki üç kuş, dört memeli ve 15 sürüngenle karşılaştırarak eşleştirdiler.

Komodo ejderi nin en sıradışı özelliklerinden bazılarını kodlayanlar da dahil olmak üzere yaklaşık 201 gen incelendi, bunların içlerinde avı hedeflemek ve pusuya düşürmek için feromonları kullanma yeteneklerini verenler göze çarpıyordu. Birkaç gen, metabolizmalarını arttırıyor gibi gözüküyor ve uzun süren avlanma ve savaş dönemlerinde karbonhidratları daha fazla enerji için daha hızlı işlemelerini sağlıyor. Araştırmacılar ayrıca, hemostazda kullanılan, kertenkelelerin tükürüklerinde kan inceltici kimyasallar içeren diğer Komodo ejderlerinin ısırıklarına dayanmalarını sağlayan kan pıhtılaşma süreci olan proteinleri kodlayan genleri, Nature Ecology & Evolution‘da yayınladılar.

Kaynak: Science